O inspiracjach dla marketingu
czwartek, 14 lutego 2008
Nowoczesny strajk od kuchni
Ech... czasy się zmieniają. Przez ostatnie kilka tygodni co jakiś czas docierały do mnie jakieś strzępy informacji o górnikach z Budryka. Hmm - myślałem - To oni wciąż tam siedzą? I powiem szczerze, że parę razy myśl zatrzymała się nad tym, jak to wszystko było zorganizowane, że taka mała kopalnia, oni tacy twardzi i jak siedzieli tak siedzą i ciągle o nich głośno. No i odpowiedź pojawiła się dzisiaj po przeczytaniu wywiadu w GW z przywódcą strajku i sprawnym PR-owcem samoukiem Wiesławem Wójtowiczem, który z rażącą momentami szczerością opowiada o strategii medialnej strajkujących, którzy pod ziemią wytrzymali 46 dni! Miejscami wywiad przypominał mi spowiedź jak Łaszyn prowadził Tuska 'Cza Cza z Tuskiem'. Z wywiadu dowiadujemy się, że organizatorzy za priorytet postawili sobie dobre relacje z mediami:
Nie ma nic gorszego niż bicie się z czymś i nie pokazanie tego. Mieliśmy dyżur pod komórką 24 godziny na dobę. Gdy któryś z dziennikarzy chciał zrobić materiał ze strajkującymi pod ziemią to pomagaliśmy. Mieli możliwość rozmowy z kim tylko chcieli. Często zwoływaliśmy konferencję, żeby dziennikarze mieli wszystko podane jak na tacy, z wydrukowanymi materiałami, biuletynami i prezentacjami multimedialnymi. Do tego były potrzebne prezentacje z wykresami i słupkami zamiast liczb. Wiadomo, że mężczyźni są wzrokowcami, a większość mężczyzn to właśnie wzrokowcy.
Niewątpliwie od górników wiele można się nauczyć, ale taką wiedzą PR-ową to chłopaki szczerze zaimponowali. A tak na marginesie najpopularniejszym hobby górników jest wędkarstwo.
15:46, brief.live , PR
Link Dodaj komentarz »
poniedziałek, 03 grudnia 2007
Kwiaty PR cz. II
Dzisiaj kilka dobrych kwiatków. W konkursie wygrywa zdecydowanie kwiatek niedźwiadkowy, czyli jak się dowiedziałem, że niedźwiedź brunatny ma zimowy charakter, a miś Coralgol ładnie się prezentuje z palemkami wielkanocnymi.
Pomysł obrazują dwa brunatne niedźwiedzie, które zamiast zimowego snu korzystają z uroków życia na tropikalnej plaży. Niedźwiedzie w naturalny sposób podkreślają "zimowość" oferty.
chociaż projekcja osobowości Edyty Górniak też daje radę
Twarzą kampanii jest Edyta Górniak - postać i osobowość, której cechy idealnie komponują się z wizerunkiem inwestycji (nieruchomość - przyp.red.) czyli wyjątkowością, pięknem i niepowtarzalnością.
360 brand hard communication s200
Celem działań jest budowanie wizerunku xxx, jako marki pomagającej uzyskać umysłową przewagę i przejrzystość myśli. Aktywizacja brandu oparta jest o komunikację 360 stopni.
coś o komunikacji.... nie wiem bo nie rozumiem ;)
Ostatnia aktywność marki służy zbudowaniu wielopoziomowej komunikacji, która ma na celu poprawienie jej skuteczności.
Z tego mogłoby powstać coś takiego "Dwa brunatne niedźwiedzie wybrały się z Edytą Górniak na tropikalną wyspę, żeby zaprezentować umysłową przewagę niedźwiedzia nad człowiekiem pod kątem 360 stopni."
17:02, brief.live , PR
Link Komentarze (7) »
czwartek, 29 listopada 2007
Trendy po tequili
Dzisiaj odbyła się konferencja Tequila Polska, która chciała nam drogim nieświadomym pokazać co będzie najbardziej hot w 2008 roku. Podekscytowany i pełen ciekawości, bo zawsze lubię i doceniam jak ktoś próbuje tłumaczyć rzeczywistość wybrałem się na konferencję, która odbywała się w designerskich wnętrzach klubu 35mm w Złotych Tarasach. No i dowiedziałem się że trendami, które rządzić będą w komunikacji marketingowej w nadchodzącym roku będą: Uwaga, bo to bardzo odkrywcze!
  • Zip Culture
  • Word of Mouth
  • Multitasking
  • User Generated Content
  • mCommerce i eCommerce
Łał! - pomyślałem i próbowałem się trochę popytać twórców tych rewelacji. W jaki sposób do tego doszli, że np. Word of Mouth jest taki ważny? Ile warta jest ta wiedza? - To bardzo drogie analizy. To mnóstwo godzin pracy moich i Doroty (Doroty Truśkiewicz, strategic planning director Tequila) - usłyszałem od Przemysława Wojaka, dyr. kreatywnego i partnera zarządzającego Tequila. Pytam się zatem ile taka godzina kosztuje. Okazało się, że są to stawki oscylujące wokół 400 zł. Łał - pomyślałem po raz drugi. Godziny analiz, dyskusji, widok wschodzącego Słońca, które powoli olśniewa, że User Generated Content, współkonsumowanie mediów to gorące tematy. No ba! Już od kilku lat. Moje ostatnie łał dotyczy jednak przyzwoitości. Otóż agencja, która profesjonalnie zajmuje się budowaniem strategii marketingowych, a następnie ich wdrażaniem zwołuje konferencje i pokazuje coś takiego. Okej, zawsze można starać się ich zrozumieć. Na konferencji byli nie tylko dziennikarze mediów branżowych, ale także popularnych jak Newsweek czy Gazeta Wyborcza. I można byłoby wyjaśnić, że to zwykłe działanie PR-owe. Niemniej jednak zostało to przedstawione jako wynik wielomiesięcznej pracy. A zatem niech to będzie odebrane, jako coś nad czym kilka miesięcy pracują największe głowy Tequili. Warto dodać, że jest to dopiero pierwsza część badań. Druga dotyczyć będzie trendów społeczno-behawioralnych. Już się doczekać nie mogę... Dowiemy się na przykład, że Polacy jedzą kiełbaski ;) Oto komentarz w tej sprawie

Jak ktoś chce się zapoznać z tą bezcenną prezentacją, to proszę o mejla :)
16:10, brief.live , PR
Link Komentarze (31) »
wtorek, 20 listopada 2007
Kwiaty PR cz.I
Czasem mózgi i serca nam się gotują, jak dostajemy co lepsze informacje prasowe. Dlatego z kolegą Michałem postanowiliśmy ochronić je przed zapomnieniem i przytaczać na łamach tego bloga prawdziwe PR-owe perełki. Przez grzeczność pomijać będziemy nazwy klientów, które w tym przypadku i tak nie mają żadnego znaczenia. Obiady czwartkowe
Spotkania, których gospodarzem, w ramach konferencji, jest jedna z największych firm outdoorowych (przyp. red.), można przyrównać do obiadów czwartkowych ? zacny gospodarz próbuje stworzyć salon postępowej myśli, by przysłużyć się nie tylko swoim interesom, ale całego rynku outdoorowego w Polsce.
Zaawansowany client service
...nowy pracownik (przyp.red.) będzie odpowiadać za budowanie relacji, zaawansowany client service i dostarczanie ofert specjalnych na poziomie korporacyjnym dla najważniejszych klientów i domów mediowych.
Karabińczyk i gumowy uchwyt

Kliki to przydatne i wygodne zawieszki, które z jednej strony wyposażone są w karabińczyk, który można łatwo przymocować do ubrania a z drugiej - w gumowy uchwyt na butelkę. Dzięki klikowi dzieci będą mogły aktywnie spędzać czas mając cały czas przy sobie swój ulubiony napój.

Żona swojego męża

Prywatnie mama i żona swojego męża.

Hostessa oparciem

Kampania obiera się na hostessach, które pokazują ofertę.

Szczęśliwy konsument to podstawa

Celem firmy jest umacnianie kompetencji, w kluczowych rejonach, tak żeby konsumenci byli zadowoleni.

16:22, brief.live , PR
Link Komentarze (31) »
czwartek, 21 grudnia 2006
Bez urazy
Dziękujemy wszystkim za prezenty i kosze z łakociami. Niektóre rzeczy nas zaskoczyły, inne spożyliśmy na miejscu. A chcąc podsumować ten rok musimy przyznać że poszedł nam jak po maśle.

14:22, brief.live , PR
Link Komentarze (5) »
czwartek, 19 października 2006
Bezbronność dziennikarza
Zaufanie do PR-owców powinno być ograniczone - to oczywiste. Czasem jednak jesteśmy bezbronni, bo otrzymujemy informacje nieprawdziwe, które okazują się takimi mimo potwierdzenia.  Dostałem mailem informację o zwycięstwie Polaka w konkursie Unii Europejskiej. Zawsze to miło jak rodak odnosi sukces, więc od razu zrobiliśmy z tego ważną informację. Tekst przysłany przez PR-owca agencji, w której laureat pracuje, brzmiał tak:
"Konkurs ogłoszony przez Komisję Europejską wygrał projekt logotypu ?Together Since 1957? z liternictwem odwołującym się do alfabetów języków różnych państw unijnych. Autorem zwycięskiego projektu jest Szymon Skrzypczak z agencji X. Logotyp stanie się oficjalnym znakiem rozpoznawczym obchodów 50-lecia podpisania Traktatu Rzymskiego...?
Jakież było nasze zdziwienie, gdy parę godzin później do mojego kolegi z redakcji ten sam PR-owiec przysłał już nieco inną informację:
?Projekt urodzinowego logo UE, wykonany przez Szymona Skrzypczaka z agencji X, został zakwalifikowany do 10 najlepszych prac spośród 1 700 nadesłanych. (?) Zgłoszone projekty logotypów zostaną wybrane drogą dwustopniowej selekcji.?
Nawet nie pokusili się o sprostowanie, a w dodatku wysłali to do dwóch różnych dziennikarzy z naszej redakcji. Cała rzecz przypominałaby starą rosyjską anegdotę o rozdawaniu samochodów na Arbacie ("nie na Arbacie, tylko na placu Czerwonym,  nie samochody, tylko rowery i nie rozdają, tylko kradną"), gdyby nie fakt, że to my świecimy potem oczami.
11:19, brief.live , PR
Link Komentarze (2) »
czwartek, 22 czerwca 2006
Jak zostać liderem czyli kreatywny PR
Zastanawiają mnie poważne różnice w informacjach prasowych na temat wyników oglądalności telewizyjnej i "internetowej". Ostatnio dostałem, tego samego dnia, informację prasową z której wynikało że dwa konkurujące ze sobą serwisy internetowe są liderami pod względem unikalnych użytkowników. Wydaje się to niemożliwe a jednak kreatywny PR nadal kwitnie w naszym kraju.
pkt.pl Polskie Książki Telefoniczne utrzymały pozycję lidera wśród internetowych wyszukiwarek typu yellow pages. Według ostatnich badań Megapanel/Gemius pkt.pl jest najczęściej odwiedzaną i używaną wyszukiwarką w swojej branży. (...) liczba użytkowników internetowej wersji pkt.pl Polskich Książek Telefonicznych wyniosła w skali miesiąca 1 632 000. Na drugim miejscu znalazła się Panorama Firm z wynikiem 1 120 000 użytkowników.
Tym czasem Panorama firm chwali się:
1,6 miliona użytkowników odwiedza miesięcznie www.pf.pl
Dostajesz dwie takie informacje i zastanawiasz się komu wierzyć. Dlatego najpierw wykonałem telefon do Panoramy Firm a następnie do Marcina Pery wiceprezes Gemiusa i sytuacja się wyjaśniła. Panorama Firm wzięła pod uwagę dane ze swojego Gemius Traffic a powinna z Magapanelu. Marcin Pery: 1. Z analizy danych wynika, ze największy zasięg (największa liczbę użytkownikow) w marcu 2006 posiadal serwis pkt.pl, drugi w rankingu tego typu serwisow był yellowpages.pl, trzeci wynik osiągnął serwis panoramafirm.pl. 2. Porównywanie wyników badania Megapanel PBI/Gemius z wynikami badania site-centric gemiusTraffic jest całkowicie nieuprawnione. Liczba użytkowników (real users) pokazywana w badaniu Megapanel PBI/Gemius odpowiada liczbie internautów, którzy przynajmniej raz w badanym okresie odwiedzili konkretna witrynie internetowa. Badanie site-centric gemiusTraffic pokazuje natomiast liczbe _/cookies/_, która _/nie_jest/_ tożsama z liczba internautów i w większości przypadków znacznie _/przewyższa/_ liczbę internautów (statystycznie na jednego internautę przypada więcej niż jeden cookie dzięki np. zjawisku kasowania cookies przez internautów). Jeśli chodzi o oglądalności telewizji to jest równie ciekawie. Z dwóch informacji które otrzymałem tego samego dnia wynika że według TNS/OBOP średnia widownia meczu Polska - Kostaryka to 5,5 mln telewidzów a według AGB Nielsen mecz obejrzało 6,7 mln widzów. Jest to prawdopodobne ale czy oni czytają informacje konkurencji i specjalnie bawią się tymi liczbami. TNS/OBOP współpracuje z TVP a AGB Nielsen z TVN i Polsatem, może to jest jakiś trop. Od AGB mamy jeszcze informację że najwięcej zarobił Polsat.
W dniach 9 ? 20 czerwca na reklamach i planszach sponsorskich najwięcej zarobiła (według danych cennikowych, bez uwzględnienia rabatów) stacja: Polsat 20,7 mln zł. Natomiast TVP 1 ? 7,6 mln, TVP 2 ? 12,8mln. Reklamodawcy nie bali się wydać pieniędzy mimo porażek polskiej drużyny i negatywnych nastrojów widzów: Polska Telefonia Cyfrowa wydała 7,2 mln zł, Eurocard ? 3,1 mln a Grupa Żywiec ? 2,7 mln zł.
Bez rabatów, w dniach ...i komu tu wierzyć. Blogged with Flock
12:24, brief.live , PR
Link Komentarze (12) »
środa, 07 czerwca 2006
Muzeum kreatywnego PR-u (odcinek 9)
Zadaniem większości polskich PRowców jest ściemniać czyli budować wizerunek firmy. Czasami mam wrażenie że to, co odbieramy za ściemę jest po prostu niewiedzą.
Mamy przyjemność poinformować Państwa, ze właśnie uruchomiliśmy pierwszą w Polsce, wśród agencji brandingowych, stronę www zgodną z zasadami Internetu drugiej generacji na którą serdecznie Państwa zapraszamy: metamorphosis.com.pl.
Myślę sobie: świetnie, agencja stworzyła stronę według zasad Web 2.0? Wchodzę i widzę flashową stronę, na której nie ma nic, co byłoby związane z Web 2.0: ani możliwości budowania społeczności, ani dodawania własnych treści, ani decydowania o jej wyglądzie i istotnych dla nas treściach. Może się mylę ale ja w ten sposób pojmuję zasady Web 2.0. Czytam dalej i już wiem, co autor miał na myśli.
Strony nowej generacji powinny nie tylko sucho informować o firmie czy o produktach, ale także dzięki technicznemu zaawansowaniu i kreatywnej wizji, porywać emocjonalnie klientów, pozwalając im nie tylko pamiętać fakty o firmie, ale i wyróżniające elementy wizualne (focus points) oparte na oddziaływaniu emocjonalnym.
Jeżeli dalej będziemy tak swobodnie posługiwać się pojęciami, to niedługo wszystkie nowe określenia trzeba będzie dziesięć razy sprawdzić w wiarygodnym źródle. Może w Wikipedii (szersza definicja po angielsku), która jest przykładem serwisu Web 2.0. Napisałem "może", bo nie twierdzę, że Wikipedia jest zawsze wiarygodnym źródłem informacji - ja się na niej jeszcze nie zawiodłem, ale przypadki manipulacji były. Według niektórych wystarczy dodać RSS do swojej strony, aby powiedzieć że ma się stronę zgodną z zasadami Web 2.0. Moim zdaniem - tak - ale pod warunkiem że dzięki temu dostanę np. swoje linki z Del.icio.us w czytniku RSS. Coś czuję, że otworzyłem puszkę Pandory :)
09:15, brief.live , PR
Link Komentarze (5) »
wtorek, 09 maja 2006
Muzeum kreatywnego PR-u (odcinek 8)
Zazwyczaj w tej rubryce nie ujawniamy marek czy nazw agencji, które poszalały kreatywnie w sferze informacji prasowych. Tym razem jednak nie możemy nie zrobić wyjątku, bo stracilibyśmy cały dowcip. Otóż jedna z agencji przysłała nam informację o nowej promocji Tymbarku. Wszystko ładnie i pięknie, informacje dla branżowych dziennikarzy (jaka agencja reklamowa, dom mediowy, w jakich mediach prowadzona jest kampania) i tylko jedno małe ale. Cytuję: "Grupę docelową nowego konkursu marki stanowi całe pokolenie Tymbark". Naprawdę niewiele jest mnie już w stanie zdziwić w kwestii natrętnego promowania zamiast informowania, ale tu przyznaję: zaskoczyli mnie. Pomijam już fakt lansowania kilka razy w roku nowego pokolenia, ale ciekawe, co by o dziennikarzu powiedzieli czytelnicy, gdyby napisał np. "Grupą docelową TVN Turbo są miłośnicy TVN Turbo". Bardzo informacyjne.
10:55, brief.live , PR
Link Komentarze (132) »
wtorek, 21 marca 2006
Muzeum kreatywnego PR-u (odcinek 7)
Zadanie częste: klient nie pozwala ujawnić szczegółów, a trzeba jakąś informację prasową wyprodukować. Wtedy sięgamy po mowę-trawę.

Fundacja X przygotowała niekonwencjonalny projekt dla podatników. W ramach kampanii zostanie przeprowadzonych kilka zewnętrznych akcji, które poinformują odbiorców o statucie fundacji jako organizacji pożytku publicznego, na którą można przeznaczyć przysłowiowy ?grosz?. Projekt został opracowany na kreatywnym postrzeganiu marki. Kampania będzie intrygowała, zaskakiwała i przykuwała uwagę odbiorców. Niestandardowa koncepcja ma na celu wzmocnienie świadomości marki jako organizacji pożytku publicznego.

Konia z rzędem temu, kto zrozumiał, co to będzie za akcja. Jedyne, czego można się dowiedzieć to fakt, że będzie się odbywała na zewnątrz. Za to szczerze urocze jest to przekonanie, że "będzie intrygowała, zaskakiwała i przykuwała". Niestety, kiedy okaże się, że jest nudna jak flaki z olejem, PR-owiec nie wyśle sprostowania;-) Jest takie powiedzenie, że każdy copywriter chce napisać książkę. Wygląda na to, że część PR-owców również, bo urządzają sobie nierzadko wprawki stylistyczne. O takie na przykład.

Zmysłowość, tajemnica i niepowtarzalna stylistyka ? to trzy słowa-klucze, które najlepiej oddają atmosferę spotu. Jego bohaterka przechodzi przez tajemnicze drzwi, mija zawieszone w powietrzu wielkie zielone jabłko, akwarium, w którym pływają lśniące różnokolorowe ryby, spotyka przystojnego nieznajomego i przechodząc przez lustro, trafia na koniec do francuskiego ogrodu. W finałowej scenie spotu, kuszona szeptanymi przez lektorkę słowami: ?Idź za pragnieniem?, dziewczyna odkrywa wejście do pokoju, w którym czeka na nią produkt X. Film kończy się pokazaniem unoszącego się tuż nad stołem produktu X, pod którym pojawia się hasło "...".

13:56, brief.live , PR
Link Dodaj komentarz »
 
1 , 2
Brief